Zarządzanie wiekiem to element zarządzania zasobami ludzkimi, a dokładniej element zarządzania różnorodnością. Polega na realizacji różnorodnych działań, które pozwalają na bardziej racjonalne i efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich przedsiębiorstwa, dzięki uwzględnieniu potrzeb i możliwości pracowników w różnym wieku.
Zarządzanie wiekiem to planowanie zatrudnienia, rekrutacja pracowników, dobór form zatrudnienia i organizacji pracy, długość i organizacja czasu pracy, kształtowanie treści pracy, wynagrodzeń, ocenianie i motywowanie, a także zarządzanie rozwojem i karierą zawodową z uwzględnieniem wieku pracowników.
Szkolenie to jest wprowadzeniem w tematykę oraz możliwością analizy własnego przedsiębiorstwa pod kątem zarządzania wiekiem, zarówno w zakresie istniejących, jak i możliwych do wdrożenia elementów systemu zarządzania wiekiem.
Czas trwania:
1 dzień lub dłużej przy potrzebie rozszerzenia o warsztat tworzenia strategii zarządzania wiekiem
Uczestnicy szkolenia:
Pracownicy działów HR, menadżerowie i specjaliści zaangażowani w projekty związane z zarządzaniem różnorodnością
Proponowane treści:
Czym jest zarządzanie wiekiem?
- Społeczeństwo: zmiany demograficzne
- Organizacja: zmiany kompetencji
- Trzy poziomy zarządzania wiekiem
Zarządzanie wiekiem w organizacji
- Przesłanki społeczne
- Przesłanki organizacyjne
- Przesłanki personalne
Strategie zarządzania wiekiem w organizacji
- Cele i efekty zarządzania wiekiem
- Strategie personalne organizacji
- Organizacyjna wizja zarządzania wiekiem
- Grupy docelowe programu zarządzania wiekiem
Praktyki organizacyjne zarządzania wiekiem
- Przykłady rozwiązań w zakresie zarządzania wiekiem w EU i w Polsce
- Metody realizacyjne
- Analiza zastosowania elementów zarządzania wiekiem w naszej organizacji
- Indywidualny plan działania poszkoleniowego w zakresie propagowania idei zarządzania wiekiem.
Dodatkowo:
Konstruowanie zarysu programu i narzędzi zarządzania wiekiem w organizacji - warsztat praktyczny.
Metodologia:
Metodologia warsztatów oparta na cyklu Kolba zawiera:
- Ćwiczenia w oparciu o studia przypadków
- Stoliki zadaniowe (praca w grupach)
- Mini wykłady
- Dyskusje
- Konsultacje indywidualne.
Materiały dydaktyczne:
W czasie szkolenia pomocą dla uczestników będzie specjalnie przygotowana prezentacja, zostaną też użyte do ćwiczeń odpowiednie karty pracy. Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały merytoryczne w formie podręcznika (skrypt) oraz dokumentację poszkoleniową w formie elektronicznej (zdjęcia z flipów).
Przyznawane certyfikaty:
Imienne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.