Zmiany są koniecznym elementem rozwoju. Każda organizacja się zmienia, rozwija. W innym przypadku jej dni są policzone.
Aby rozwój był możliwy, wszyscy pracownicy powinni to rozumieć, akceptować i angażować się. Jednak zmiany często źle się kojarzą, nie wszyscy są w stanie za nimi podążać bez przygotowania, budzą emocje, które często są negatywne i utrudniają rozwój. Menadżerowie mogą zadbać o przygotowanie siebie i swoich pracowników do przyjmowania zmian jako niezbędnych składowych rozwoju – zarządzić rozwojem organizacji.
Cele:
- Podniesienie świadomości dotyczącej rozwoju organizacji
- Poznanie podstawowych problemów i pojęć z zakresu zarządzania zmianą
- Określenie roli i zadań lidera w zmianie organizacyjnej
- Poznanie reakcji ludzi na zmiany
- Doskonalenie umiejętności stosowania metod wspomagających wprowadzenie zmian.
Proponowane treści:
Istota rozwoju organizacji
- Co to jest rozwój organizacji
- Czym jest zmiana
- Ciągłość zmian jako stan normalny
Dynamika zmian w organizacjach
- Etapy zmian
- Rola poszczególnych poziomów zarządzania w planowaniu i wdrażaniu zmian
Reakcje ludzi na zmiany
- Obserwacja emocji związanych ze zmianami
- Przyczyny oporu
- Rola menadżera w trakcie poszczególnych etapów zmiany
Metody wspomagające wprowadzenie zmian
- Przezwyciężanie oporu wobec zmian
- Działania na rzecz zmiany
- Moja rola w czasie zmiany
Motywacja w czasie zmian
- Elementy teorii motywacji, o których warto pamiętać
- Wykorzystanie w praktyce elementów teorii motywacji
- Ćwiczenie uważności na innych ludzi
Klasyfikacja zachowań związanych ze zmianami
- Analiza własnego podejścia do zmian
- Analiza podejścia do zmian członków podległego zespołu
Strategia rozwoju organizacji
- Studium przypadku – analiza strategii rozwoju
- Analiza własnej organizacji i ocena jej aktualnego stanu
- Wypracowanie działań niezbędnych do wdrożenia we własnej organizacji
Podsumowanie szkolenia
- Powtórzenie kluczowych treści szkolenia
- Podsumowanie wniosków do wdrożenia we własnej organizacji
- Indywidualny plan działań poszkoleniowych.
Metodologia:
Metodologia warsztatów oparta na cyklu Kolba zawiera:
- Ćwiczenia w oparciu o studia przypadków
- Stoliki zadaniowe (praca w grupach)
- Mini wykłady
- Zadania indywidualne
- Dyskusje
- Drama – scenki z odgrywaniem ról
- Warsztaty interaktywne
- Konsultacje indywidualne.
Materiały dydaktyczne:
W czasie szkolenia pomocą dla uczestników będzie specjalnie przygotowana prezentacja, zostaną też użyte do ćwiczeń odpowiednie karty pracy. Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały merytoryczne w formie podręcznika (skrypt) oraz dokumentację poszkoleniową w formie elektronicznej (zdjęcia z flipów).
Przyznawane certyfikaty:
Imienne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.