Pomiędzy wiedzą z zakresu zarządzania, a rzeczywistymi umiejętnościami „pociągania ludzi za sobą", bycia liderem, przywódcą dla podwładnych i współpracowników, istnieje ogromna przepaść. Stworzono wiele programów edukacyjnych, szkoleń i studiów ukierunkowanych na opanowanie konkretnej wiedzy, ale ciągle brakuje edukacji w zakresie umiejętności przywódczych.
Tymczasem, aby być dobrymi menadżerami, musimy umieć nie tylko dobrze gospodarować zasobami naszej firmy, ale także naszymi własnymi, osobistymi tak, byśmy umieli maksymalnie wykorzystać własne zdolności, wiedzę i doświadczenie, opanować praktyczne umiejętności rozumienia siebie, własnych pragnień i własnych interesów, gdyż tylko w ten sposób możemy harmonijnie realizować własne cele i cele organizacji oraz żyć w harmonii z innymi ludźmi, jednocześnie wywierając na nich pozytywny wpływ.
Cele:
- Przedstawienie głównych psychologicznych właściwości efektywnego kierowania
- Autodiagnoza stylu kierowania
- Rozwijanie umiejętności elastycznego dostosowania stylu kierowania grupą do jej wielkości, poziomu motywacji, zaufania oraz cech wykonywanego zadania
- Uzmysłowienie, iż do najważniejszych kompetencji efektywnego kierownika należą umiejętności interpersonalne (a nie wyłącznie umiejętności „techniczne”)
- Kształtowanie świadomości, że przywódca nie może istnieć bez ludzi, którym przewodzi
- Doskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się z podwładnymi.
Proponowane treści:
Nowoczesne podejście do przywództwa
- Definicje przywództwa
- Cechy przywódcy
- Autorytet przywódcy
- Z czego składa się charyzma
Zadania kierownicze i zadania przywódcze nowoczesnych menadżerów
- Role kierownicze a przywództwo
- Zadania nowoczesnego menadżera - przywódcy
Style kierowania
- Autodiagnoza stylu kierowania
- Dylematy kierownicze wobec wyboru stylu kierowania
Kompetencje społeczne przywódcy
- Elementy inteligencji emocjonalnej
- Społeczne narzędzia kierowania
- Psychologiczne cechy warunkujące skuteczne działanie menadżera - przywódcy
- Umiejętności komunikacyjne przywódcy
Ukierunkowanie na cel
- Umiejętność tworzenia misji, wizji, celów i zadań
- Komunikowanie misji i wizji
Przywódca jako motywator
- Motywowanie indywidualne
- Przywódca jako coach i mentor
- Trening mów motywacyjnych
Trening prowadzenia rozmów w różnych sytuacjach
- Elastyczność przywódcy
Podsumowanie szkolenia
- Powtórzenie najważniejszych treści
- Analiza umiejętności przywódczych
- Indywidualny plan rozwoju umiejętności przywódczych i działań poszkoleniowych.
Metodologia:
Metodologia warsztatów oparta na cyklu Kolba zawiera:
- Ćwiczenia w oparciu o studia przypadków
- Stoliki zadaniowe (praca w grupach)
- Mini wykłady
- Zadania indywidualne
- Dyskusje
- Drama – scenki z odgrywaniem ról
- Warsztaty interaktywne
- Konsultacje indywidualne.
Materiały dydaktyczne:
W czasie szkolenia pomocą dla uczestników będzie specjalnie przygotowana prezentacja, zostaną też użyte do ćwiczeń odpowiednie karty pracy. Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały merytoryczne w formie podręcznika (skrypt) oraz dokumentację poszkoleniową w formie elektronicznej (zdjęcia z flipów).
Przyznawane certyfikaty:
Imienne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.