Efektywność zespołu w tradycyjnym ujęciu jest związana z kryterium wykonania np. produktów czy usług.
Współczesne rozumienie funkcjonowania zespołu uwarunkowanego wieloma czynnikami zewnętrznymi, jak i wewnętrzną dynamiką, sposobem kierowania i indywidualnymi cechami jego członków, wymaga szerszego spojrzenia na efektywność. Dlatego też obecnie proponuje się podwójne ujęcie efektywności zespołu: czym innym bowiem jest efektywność oparta na wydajności ludzi i ich wyniku, czym innym z kolei jest efektywność wynikająca z elastyczności zespołu, dzięki której potrafi on szybko przystosować się do zmian.
Efektywność zespołu jest więc powiązana z kontekstem organizacyjnym, granicą między zespołem a organizacją i jej innymi zespołami, dynamiką zespołu. Na tym szkoleniu uczestnicy poznają niuanse współpracy w zespole i doświadczą efektywnego współdziałania oraz wypracują skuteczne metody uniknięcia zagrożeń, aby zwiększyć efektywność w realnym środowisku pracy.
Adresat:
Członkowie jednego zespołu zadaniowego
Cele:
- zwiększenie efektywności pracy zespołu
- wzrost otwartości na współpracę
- autodiagnoza preferowanych ról zespołowych
- wzrost efektywności wyboru i wykonywania zadań
- zwiększenie tolerancji na różnice między ludźmi.
Proponowane treści:
Grupa a zespół
- Definicja zespołu
- Cechy efektywnych zespołów
- Etapy rozwoju zespołu.
- Analiza własnego zespołu
- Identyfikacja limitów efektywności naszego zespołu
Integracja wokół celu
- Doświadczenie pracy nad wspólnym celem zespołowym i organizacyjnym
- Faktyczne cele naszego zespołu
Różnice między ludźmi
- Wstępna analiza różnic między członkami zespołu
- Role zespołowe wg. M. Belbina
- Rola jednostki w zespole
Role zespołowe wg. M. Belbina
- Autodiagnoza
- Diagnoza innych członków zespołu
- Analiza autopercepcji
Zalety i wady zespołów pracowniczych
- Efekt synergii.
- Doświadczenie zwiększenia efektywności w pracy zespołowej
- Bariery efektywności zespołu
Sytuacje trudne i ich rozwiązywanie
- Powody sytuacji trudnych
- Komunikacja w sytuacji trudnej (perspektywa JA)
- Konflikt
- Rozwiązywanie konfliktu metodą 6 kroków T. Gordona
Praktyka komunikacji między członkami zespołu i rozwiązywanie faktycznych konfliktów (w razie potrzeby)
Podsumowanie szkolenia
- My jako zespół
- Za co cenię moich kolegów
- Indywidualny plan działań poszkoleniowych.
Metodologia:
Metodologia warsztatów oparta na cyklu Kolba zawiera:
- Autodiagnoza wg. M. Belbina
- Ćwiczenia w oparciu o studia przypadków
- Stoliki zadaniowe (praca w grupach)
- Mini wykłady
- Zadania indywidualne
- Dyskusje
- Drama – scenki z odgrywaniem ról
- Warsztaty interaktywne
- Konsultacje indywidualne.
Materiały dydaktyczne:
W czasie szkolenia pomocą dla uczestników będzie specjalnie przygotowana prezentacja, zostaną też użyte do ćwiczeń odpowiednie karty pracy. Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały merytoryczne w formie podręcznika (skrypt) oraz dokumentację poszkoleniową w formie elektronicznej (zdjęcia z flipów).
Przyznawane certyfikaty:
Imienne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.