Potrzebujesz kontaktu, - zadzwoń +48 600 879 332

Psychologia współpracy w zespole

Efektywność zespołu w tradycyjnym ujęciu jest związana z kryterium wykonania np. produktów czy usług.

Współczesne rozumienie funkcjonowania zespołu uwarunkowanego wieloma czynnikami zewnętrznymi, jak i wewnętrzną dynamiką, sposobem kierowania i indywidualnymi cechami jego członków, wymaga szerszego spojrzenia na efektywność. Dlatego też obecnie proponuje się podwójne ujęcie efektywności zespołu: czym innym bowiem jest efektywność oparta na wydajności ludzi i ich wyniku, czym innym z kolei jest efektywność wynikająca z elastyczności zespołu, dzięki której potrafi on szybko przystosować się do zmian.

Efektywność zespołu jest więc powiązana z kontekstem organizacyjnym, granicą między zespołem a organizacją i jej innymi zespołami, dynamiką zespołu. Na tym szkoleniu uczestnicy poznają niuanse współpracy w zespole i doświadczą efektywnego współdziałania oraz wypracują skuteczne metody uniknięcia zagrożeń, aby zwiększyć efektywność w realnym środowisku pracy.

Adresat:

Członkowie jednego zespołu zadaniowego

Cele:
  • zwiększenie efektywności pracy zespołu
  • wzrost otwartości na współpracę
  • autodiagnoza preferowanych ról zespołowych
  • wzrost efektywności wyboru i wykonywania zadań
  • zwiększenie tolerancji na różnice między ludźmi.
Proponowane treści:

Grupa a zespół

  • Definicja zespołu
  • Cechy efektywnych zespołów
  • Etapy rozwoju zespołu.
  • Analiza własnego zespołu
  • Identyfikacja limitów efektywności naszego zespołu

Integracja wokół celu

  • Doświadczenie pracy nad wspólnym celem zespołowym i organizacyjnym
  • Faktyczne cele naszego zespołu

Różnice między ludźmi

  • Wstępna analiza różnic między członkami zespołu
  • Role zespołowe wg. M. Belbina
  • Rola jednostki w zespole

Role zespołowe wg. M. Belbina

  • Autodiagnoza
  • Diagnoza innych członków zespołu
  • Analiza autopercepcji

Zalety i wady zespołów pracowniczych

  • Efekt synergii.
  • Doświadczenie zwiększenia efektywności w pracy zespołowej
  • Bariery efektywności zespołu

Sytuacje trudne i ich rozwiązywanie

  • Powody sytuacji trudnych
  • Komunikacja w sytuacji trudnej (perspektywa JA)
  • Konflikt
  • Rozwiązywanie konfliktu metodą 6 kroków T. Gordona

Praktyka komunikacji między członkami zespołu i rozwiązywanie faktycznych konfliktów (w razie potrzeby)

Podsumowanie szkolenia

  • My jako zespół
  • Za co cenię moich kolegów
  • Indywidualny plan działań poszkoleniowych.
Metodologia:

Metodologia warsztatów oparta na cyklu Kolba zawiera:

  • Autodiagnoza wg. M. Belbina
  • Ćwiczenia w oparciu o studia przypadków
  • Stoliki zadaniowe (praca w grupach)
  • Mini wykłady
  • Zadania indywidualne
  • Dyskusje
  • Drama – scenki z odgrywaniem ról
  • Warsztaty interaktywne
  • Konsultacje indywidualne.
Materiały dydaktyczne:

W czasie szkolenia pomocą dla uczestników będzie specjalnie przygotowana prezentacja, zostaną też użyte do ćwiczeń odpowiednie karty pracy. Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały merytoryczne w formie podręcznika (skrypt) oraz dokumentację poszkoleniową w formie elektronicznej (zdjęcia z flipów).

Przyznawane certyfikaty:

Imienne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.