Umiejętności prezentacji są istotne w wielu aspektach życia zawodowego specjalistów i menadżerów. Rzadko jednak mają oni przygotowanie w tym kierunku, a nawet jeśli przechodzili jakieś teoretyczne szkolenia, to nieliczni tylko regularnie obserwują swoje wystąpienia z nagrań i mają okazję doskonalić te umiejętności. Taką unikalną możliwość daje to szkolenie.
To szkolenie nie tylko uporządkuje wiedzę na temat prezentowania i pozwoli przetrenować umiejętność prezentacji, ale przede wszystkim pozwoli zobaczyć siebie w akcji i uzyskać informację zwrotną od trenera i pozostałych uczestników.
Adresat:
Osoby mające w swoich obowiązkach przygotowywanie i prowadzenie prezentacji różnego typu (np.: prezentowanie danych na zebraniach, prezentacje szkoleniowe, prezentacje produktowe i sprzedażowe dla grup).
Czas trwania:
minimum 2 dni.
Cele:
- doskonalenie osobistych umiejętności prezenterskich
- nabycie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii uczenia się i nauczania
- umiejętności z zakresu stosowania zróżnicowanych metod prezentacyjnych
- wzrost pewności siebie w wystąpieniach publicznych.
Proponowane treści:
Identyfikacja obszarów wiedzy z zakresu prezentacji
- Doświadczenia i oczekiwania uczestników w prowadzeniu prezentacji
- Różne rodzaje prezentacji
- Autoprezentacja jako jeden z elementów każdej prezentacji
Zasady przygotowań do prezentacji
- Rozpoznanie audytorium
- Cele prezentacji
- Główne tezy
- Zbieranie materiału
- Metody porządkowania informacji.
- Osobiste przygotowanie do prezentacji
- Radzenie sobie z tremą/stresem
- Przygotowanie głosu
- Notatki i inne narzędzia wspomagające prezentację
Trzy kanały przekazu
- Spójność komunikacyjna
- Dostosowanie prezentacji do trzech typów odbiorców
Metody prowadzenia prezentacji
- Psychologiczne aspekty nauczania i uczenia się ludzi dorosłych
- Struktura prezentacji.
- Przygotowanie krótkiej prezentacji
Prezentacje z informacja zwrotną
- WystępyInformacja zwrotna od obserwatorów i trenera
- Przeformułowanie własnych wystąpień w oparciu o wskazówki trenerów
Sytuacje trudne w czasie prezentacji
- Określenie możliwych sytuacji trudnych
- Sposoby zapobiegania powstania sytuacji trudnej
- Sposoby radzenia sobie w sytuacji trudnej
- Sposoby radzenia sobie z tzw. trudnym uczestnikiem
Podsumowanie
- Określenie własnych obszarów do rozwoju
- Plan pracy nad rozwojem własnych umiejętności prezenterskich.
Metodologia:
Metodologia warsztatów oparta na cyklu Kolba zawiera:
- Ćwiczenia w oparciu o studia przypadków
- Stoliki zadaniowe (praca w grupach)
- Mini wykłady
- Zadania indywidualne
- Dyskusje
- Drama – scenki z odgrywaniem ról
- Warsztaty interaktywne
- Konsultacje indywidualne.
Materiały dydaktyczne:
W czasie szkolenia pomocą dla uczestników będzie specjalnie przygotowana prezentacja, zostaną też użyte do ćwiczeń odpowiednie karty pracy. Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały merytoryczne w formie podręcznika (skrypt) oraz dokumentację poszkoleniową w formie elektronicznej (zdjęcia z flipów).
Przyznawane certyfikaty:
Imienne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.